Last modified: 2015-09-01
Abstract
Kertas kerja ini bertujuan untuk membentangkan sebuah dapatan kajian berkenaan tahap penglibatan graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan UUM kepada kegiatan kokurikulum sekolah dan menjelaskan masalah-masalah utama guru dalam penglibatan kokurikulum di sekolah. Daripada sejumlah 21 responden yang menjadi sampel kajian, hasil kajian menunjukkan bahawa tahap penglibatan bekas graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan UUM kepada kegiatan kokurikulum adalah berada pada tahap sederhana tinggi dan berbeza-beza mengikut jenis kegiatan kokurikulum yang disertai seperti sukan, persatuan atau unit beruniform. Selain itu, secara keseluruhannya, dapatan kajian ini menjawab keraguan adakah UUM telah memberikan kemahiran yang mencukupi untuk guru terlibat dalam kegiatan kokurikulum. Hai ini demikian kerana dapatan kajian menunjukkan sebahagian besar guru mengatakan bahawa bahawa UUM telah memberikan sumbangan yang mencukupi kepada pengetahuan mereka untuk terlibat dalam kegiatan kokurikulum sekolah.