Last modified: 2015-09-04
Abstract
Faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan TMK guru seperti pengetahuan, kemahiran, sikap, gender, lokasi, kemudahan, fizikal, pengurusan dan pentadbiran di sekolah. Walaubagaimana pun faktor kemahiran dan sikap terhadap TMK sangat mempengaruhi guru dalam pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Kemahiran TMK diperlukan supaya guru boleh mengguna dan mengintegrasikan TMK secara berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pengaruh sikap boleh dikategorikan kepada dua kumpulan iaitu sikap kepada teknologi dan sikap kepada penggunaan TMK dalam pendidikan. Motivasi juga boleh mempengaruhi sikap guru untuk menggunakan TMK. Teori keberkesanan diri digunakan dalam penyelidikan berkaitan dengan intensiti individu kepada penggunaan teknologi maklumat. Teori `Diffusion of Innovations` pula merujuk kepada integrasi TMK ke arah penggunaan teknologi baru. Objektif kajian ialah untuk membina Model Standard TMK yang perlu dikuasai oleh guru mata pelajaran Geografi di negeri Johor untuk digunakan dalam bilik darjah semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Data untuk kajian ini akan dikumpulkan melelui penggunaan soal selidik dan dianalisis secara deskriptif. Kajian ini dijangka akan memberikan elemen-elemen TMK yang perlu dikuasai oleh guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.
TMK, kemahiran, sikap, integrasi teknologi, `diffusion of innovations`dan standard kopentensi.